مسجد جامع شهرک محمّد بن جعفر طیّار(ع)

مسجد جامع شهرک محمّد بن جعفر طیّار(ع)

کانون فرهنگی هنری طیّار
مسجد جامع شهرک محمّد بن جعفر طیّار(ع)

مسجد جامع شهرک محمّد بن جعفر طیّار(ع)

کانون فرهنگی هنری طیّار

ارادت بزرگان به حضرت محمد بن جعفر طیار(ع)


بیوگرافی:

علامه ی فقید حاج شیخ عباس مخبر دزفولی در سال1347 هجری قمری در خانواده ای روحانی و در منطقه ای که اغلب ساکنانش اهل علم بودند به دنیا آمد. پدرش مرحوم ملا غلامعلی مخبر دزفولی، از ذاکرین مخلص و حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بود. خود علاوه بر این که در دزفول از واعظان خوب زمان خودش، محسوب می شد، در سرودن مراثی اهل بیت علیهم السلام نیز ید طولائی داشت و بیش از نود سال عمر کرد. او همیشه بعد از اتمام فرائض آشکارا، رژیم شاهی را لعن می کرد.

 

خصوصیات اخلاقی:

اخلاق و تواضع فوق العاده ی ایشان زبانزد بود. از کارهایی که بوی زبانزد بود. از کارهایی که بوی ریا می داد به شدت احتراز می نمود. در پیش پای همه بر می خواست و جلوتر از کسی راه نمی رفت. به سادات فوق العاده احترام می گذاشت و همیشه سفارش آن ها را می نمود. علاقه ی وی به اهل بیت(ع) بویژه حضرت فاطمه ی زهراء (س) قابل توصیف نبود. روزهای عاشورا چیزی برای اهل خانه ی خود تهیه نمی کرد و با پای برهنه در عزاداری امام حسین(ع) شرکت می نمود. توفیق زیارت بقاع متبرکه دزفول را از دست نمی داد و چندین بار با پای  پیاده به زیارت بقعه ی متبرکه محمد بن جعفر طیار در هشت کیلومتری دزفول مشرف شدند.

  

 

تحصیلات و اساتید ایشان :

مرحوم مخبر، تحصیلات ابتدائی را که عبارت از قرائت قرآن مجید و کتاب های مدارس آن روز بود، نزد برادر بزرگترشان به اتمام رساندند. و سپس دروس مقدمات همچون: صرف و نحو و معانی را نزد اساتید محل تلمذ نمود. متأسفانه، تحصیلات ایشان مصادف با دوران خفقان و حکومت پهلوی اول بود، کلیه ی مدارس آن روز تعطیل و مجالس روضه خوانی برچیده شده بود، ملبس شدن به لباس روحانیت پسندیده نبود. مرحوم مخبر، دروس: سیوطی، مغنی، جلد اول ریاض و معالم، و آن گاه اصول و جلد اول کفایه و تفسیر و تاریخ را در محضر آیت الله معزی(ره)، خواندند و سپس منطق و شرح منظومه و درس خارج را در محضر آیت الله نبوی(ره) به اتمام رسانیدند. ایشان همچنین از محضر علمای بزرگی چون آیت الله سبط شیخ، آیت الله سید علی بهبهانی(در اهواز)، آیت الله شاهرودی و آیت الله حکیم و آیت الله خوئی( در عتبات عالیات و نجف اشرف) کسب فیض نمود.

 

تألیفات علامه مخبر :

1. قاموس الفقه( به زبان عربی).

2. قاموس الاخلاق( به زبان عربی).

3. کتاب القضاء(عربی).

4. فلسفه و قرآن در زمینه ی المیزان در3 جلد.

5. روش نوین در فلسفه ی اصول دین.

6. آغاز دانش.

7. جهاد در قرآن.

8. کمیل و دعایش.(قابل مطالعه کردن)

9. ارمغان شهید.

10. راهنما و فلسفه حج.

11. شرح فهرست شیخ طوسی.

12. شناخت نهج البلاغه.

13. شاگردی در مکتب استاد.

14. هفت سؤال از متفکر بزرگ اسلام.

15. وحدت در اسلام.

16. رساله ای در علت تعدد زوجات پیغمبر (ص).

17. رساله ای در تحریم غنا.

توضیح اینکه مرحوم مخبر تألیفات و دست نوشته های دیگری نیز داشتند که با تخریب کتابخانه ی شخصی و منزل ایشان بر اثر اصابت موشک، در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از بین رفت. مرحوم مخبر از آیت الله بروجردی، آیت الله حکیم، آیت الله شاهرودی، آیت الله بهبهانی، آیت الله معزی، آیت الله شیخ منصور انصاری، آیت الله سید اسدالله نبوی، آیت الله خوئی و آیت الله شیخ محمد تقی شوشتری اجازه روائی و اجتهاد داشت.

 


رحلت :

سرانجام، حاج شیخ عباس مخبر دزفولی در صبح جمعه ی هشتم فروردین ماه 1365 هجری شمسی مصادف با18 ماه رجب1408 هجری قمری همزمان با بانگ دلنواز اذان محمدی دیده از جهان فروبست.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد