مسجد جامع شهرک محمّد بن جعفر طیّار(ع)

مسجد جامع شهرک محمّد بن جعفر طیّار(ع)

کانون فرهنگی هنری طیّار
مسجد جامع شهرک محمّد بن جعفر طیّار(ع)

مسجد جامع شهرک محمّد بن جعفر طیّار(ع)

کانون فرهنگی هنری طیّار

دانلود مداحی شهادت حضرت رضا (ع)

گلچین شهادت حضرت رضا (ع)


ویژه نامه مداحی به مناسبت شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) با نوای حاج میثم مطیعی، اجرا شده از سال 1390 تا 1393 در ادامه آماده دریافت می باشد.
ردیف عنوان فایل حجم

دانلود متن
۱
صلوات خاص حضرت امام رضا (علیه السلام)
1.75 MB


دانلود
۲
صلوات بر حضرت علی بن موسی الرضا (ع)
3.01 MB


دانلود
۳
جریان شهادت علی بن موسی الرضا (ع) از زبان اباصلت (روضه)
13.5 MB


دانلود
۴
شهادت حضرت امام رضا (ع) (روضه)
5.02 MB


دانلود
۵
ما زلف داده ایم پریشان شود همین (روضه)
19.95 MB


دانلود
۶
مریض آمده اما شفا نمی‌خواهد (روضه)
5.92 MB


دانلود مشاهده متن
۷
غریب الغربا معین الضعفا (زمینه)
5.69 MB


دانلود
۸
اغثنا یا سلطان علی بن موسی (زمینه)
4.89 MB


دانلود
۹
رضا جان کبوتر حرم تو هستم (زمینه)
12.24 MB


دانلود
۱۰
جز به هوای کوی تو به قلب و دلم نکنم هوسی (زمینه)
15.6 MB


دانلود
۱۱
با آب سقاخانه ات سرمستی من (واحد)
6.2 MB


دانلود
۱۲
آستان قدس تو دارالشفای عالم است (واحد)
14.46 MB


دانلود
۱۳
یا رضا اذن دخول ماست نام مادرت (واحد تند)
4.65 MB


دانلود
۱۴
من در به در پنجره فولادم و دیریست (واحد تند)
5.6 MB


دانلود
۱۵
یا مولا یا مولا،‌علی ابن موسی، السلطان یا رضا (شور)
4.51 MB


دانلود
۱۶
یا ابالحسن یا رضا (ع) (شور)
7.49 MB


دانلود
۱۷
شبایی که دلتنگم زائر خراسونم (شور)
4.71 MB


دانلود
۱۸
فقیر و خسته به درگاهت آمدم (نجوا با امام رضا (ع))
3.39 MB


دانلود
۱۹
روزی اگر بناست فدای کسی شوم (نجوا با امام رضا (ع))
3.36 MB


دانلود
۲۰
جز هوای کوی تو به قلب و دلم نکنم هوسی (نجوا با امام رضا (ع))
10.49 MB


دانلود
۲۱
نقاره می زنند به بامت فرشتگان (مدح امام رضا (ع))
10.66 MB


دانلود
۲۲
حرم لبریز زائرها مسافرها مجاورها (مدح)
3.23 MB


دانلود مشاهده متن
۲۳
توبه قمار باز به واسطه امام رضا (علیه السلام)
2.57 MB


دانلود
۲۴
شفیق ماندگانی تو، رفیق راه هم هستی (دکلمه برای امام رضا (ع))
2.12 MB


دانلود

مسابقه ی عکاسی اربعین حسینی

مسابقه عکاسی


محورهای مسابقه:

آستانه متبرکه ی حضرت محمد بن جعفر طیار(ع)

کاروان اربعین حسینی


آخرین مهلت ارسال آثار: یکشنبه 23 آذر 1393


ارسال آثار:

پست الکترونیکی:mosque.jamee@chmail.ir

واتساپ:09374447242


واحد رسانه ای کانون فرهنگی هنری طیار مسجد جامع شهرک محمد بن جعفر طیار(ع)



محمد بن جعفر طیار

محمد بن جعفر طیار


محمد بن جعفر طیار(ع)


....

محمد بن جعفر طیار آماده ی استقبال از کاروان اربعین حسینی..

به گزارش واحد رسانه ای کانون فرهنگی هنری طیار مسجد جامع، امروز صبح و عصر ستاد اربعین حسینی شهرک با فعالیت زیاد منطقه و محیط آستانه ی محمد بن جعفر طیار(ع) را مهیای استقبال از کاروان نمادین اسرا می کردند، حاج نور علی خیری دبیر ستاد اربعین در گفتگو با خبرنگار ما در محل میدان تعزیه از روند انجام کارها اعلام رضایت کردند، همچنین گفتند که پلاکاردها فرهنگی در محیط آستانه نصب هستند. همچنین اعضای ستاد در حال آماده کردن میدان تعزیه هستند. شهرداری دزفول با ارسال وسایل و ماشین آلات خود کار شن ریزی در محل میدان تعزیه را انجام میدهد. آقای خیری خاطر نشان کردند که انشاالله تا فردا عصر کارها انجام خواهد شد. ایشان در پایان تشکر کردند از همه ی عزیزانی که در حال خدمت به مراسم اربعین حسینی هستند. به خصوص عزیزانی که امکان سفر به کربلا برایشان مهیا شده بود، ولی به خاطر خدمت به این برنامه از رفتن این سفر منصرف شدند.

محمد بن جعفر طیار(ع)

محمد بن جعفر طیار(ع)

محمد بن جعفر طیار(ع)

محمد بن جعفر طیار(ع)

محمد بن جعفر طیار(ع)

خبرنگار: دانیال حاتمی
ویرایش: علی خورشیدی

گفتگوی صمیمی با آقا خیری دبیر ستاد اربعین

به مناسبت در پیش بودن اربعین حسینی از آقای حاج نور علی خیری به عنوان دبیر ستاد اربعین حسینی شهرک محمد بن جعفر طیار(ع)  برای گفتگوی کوتاهی  دعوت شد که  به دفتر کانون فرهنگی هنری طیار تشرف بیاورند. که ایشان دعوت ما  رو کمال میل پذیرفتند.

 

آقای خیری اولین روحیه ی فرهنگی و مذهبی خودشون رو در وفای به عهد خودشون نشون دادن و سر ساعت مقرر به دفتر کانون فرهنگی هنری طیار مسجد جامع تشرف آورند. آنچه می خوانید مشروح گفتگوی ما با ایشان است.


محمد بن جعفر طیار(ع)

 

آقای خیری اگر لطف کنید بفرمایید که ایده ی اولیه ی مراسم اربعین از چه سالی و چه گونه شکل گرفت؟

خیری:اربعین حسینی با نظر بعضی افراد مذهبی شهرستان دزفول و افراد مذهبی شهرک های اطراف در سال 1380 کلید خورد ، و با هماهنگی انجام شده جلسه ای در فرمانداری شهرستان دزفول برگزار شد، قرار بر این شد که مراسم اربعین حسینی بصوریت یک هیئت متحده از شهر دزفول همراه با کاروان نمادین اسرای کربلا از حرم سبرقبا آغاز بشه، و  درحرم مطهر حضرت محمد بن جعفر طیار (ع) خاتمه پیدا کنه. و تعزیه ی جابر و عطیه در نخلستان آستانه برگزار بشه.

آقای خیری یک تاریخچه کوتاه از روند برگزاری اربعین حسینی برامون تعریف کنید:

خیری:سال اولی که برنامه اجرا شد، همه دست اندرکاران و بقیه ی افرادی که در برنامه اربعین شرکت داشتند سر در گم بودند و هیچکس کار و وظیفه ی خودش رو نمی دونست، ولی خدا رو شکر از سالها بعد (81 و 82)  ستاد اربعین تشکیل شد، درقالب دو ستاد یکی در شهرستان دزفول در حرم سبرقبا و یکی در شهرک محمد بن جعفر طیار(ع) در مسیر جاده ی اصلی ، که برنامه  ریزی ها را پیگیری و رصد می کردند. تا اینکه برنامه ریزی هایی انجام شد تا مشکلات به حداقل برسد.

خدا رو شکر در حال حاضر در سال 1393 که چهاردهمین سال اجرای اربعین حسینی هست، البته 14 بار اجرا به این دلیل است که در یک سال ما دو بار اجرای مراسم اربعین رو داشتیم،  خوشبختانه 14 کمیته ی اجرایی تشکیل شده که هرکدام وظیفه ی خاصی دارند و آن رو پیگیری می کنند. و ستاد اربعین حسینی به غیر از نیروهای انتظامی بالغ بر 200 نیروی فعال دارد که از دو هفته قبل از اربعین تا چند روز بعد از اربعین فعال هستند.

محمد بن جعفر طیار(ع)

آقای خیری دست آوردها و برکات شاخص این حرکت عظیم چه بوده؟


خیری: یکی از دست آوردهای اربعین حسینی اینست که مردم شهرستان دزفول و شهر های اطراف برای مراسم اربعین به شهر شوش یا شهرهای دیگر نمی روند، که این رفت و آمد سابق براین خطراتی داشته و حتی تلفاتی هم بوده. که خوشبختانه اینها به حداقل رسیده.

 و ما خودمان پذیرای مهمان های از شهرهای مختلف استان و حتی استان های همسایه از قبیل استان ایلام و استان لرستان هستیم که از یک شب قبل با همکاری کمیته ی ساماندهی در محل آستانه حضور دارند.


آقای خیری سوالی که همیشه در بین مردم و حتی اعضای ستاد مرکزی هست. اینه که بلاخره در کنار این حرکت عظیم فرهنگی مذهبی ، مسئولین شهرستان با حضور در این منطقه با مشکلات آشنا شوند و حداقل به مناسبت این مراسم به بعضی مشکلات رسیدگی شود. آیا تا حالا حرکتی انجام شده؟


خیری: ما تمام سعی و تلاشمون این بوده که در دو هفته ی قبل از اربعین که ستاد فعال هست، مسئولین اداری شهر دزفول رو به اینجا بیاریم. و تا حالا هم چندین بار این اتفاق افتاده ،مسئولینی از قبیل فرماندر ، بخش دار ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، شهردار ، رئیس اداره آموزش پرورش ،رئیس بنیاد مسکن ، رئیس اداره راه و شهرسازی و مسئلین سایر ادارات شهرستان رو به اینجا آوردیم. و از نزدیک با مشکلات منطقه رو بررسی کردیم.  نمی گویم بصورت صد در صد  ، مشکلاتمون برطرف شده، ولی خدا رو شکر برکاتی هم داشته . از جمله اینکه  مسئله  تعریض پل های خروجی شهر معروف به پل گاومیش آباد صورت گرفته که به نام های اربعین1 و اربعین 2 نام گذاری شدند. همچنین بلوار کشی بلوار خروجی شهر که با تایید شورای شهر و شهردار دزفول به عنوان بلوار اربعین نام گذاری شده است..

و از دیگر برکات دیگر اربعین حسینی می تونیم به این شاره کنیم که در سال 1388 برای اولین بار در کشور ، به علت مقارن بودن روز جمعه و روز اربعین حسینی، برگزاری نماز جمعه در آستانه ی متبرکه ی حضرت محمد ب جعفر طیار(ع) رو داشتیم ، که برای اولین بار با اجازه ی دفتر مقام معظم رهبری برای اولین بار نماز جمعه خارج  ازشهر برگزار شد.


محمد بن جعفر طیار(ع)


آقای خیری آیا مسئولین در برابر این حرکت عظیم مسئولیت خود رو انجام داده اند؟


خیری: قطعا رسالتی که بر دوش مسئولین شهرستان هست رو انجام نداده اند، متاسفانه اربعین رو به عنوان یک برنامه مردمی نگاه می کنند. قطعا برنامه مردمی هست. ولی اگر ما ادعا می کنیم مملکت اسلامی هستیم و بر پایه اصول نبوی حرکت می کنیم و راه ائمه رو دنبال می کنیم..

مگر ادارت مال مردم نیستند، مردم راضی هستند و اجازه می دهند که مسئولین بیایند و مشارکت کنند، ولی متاسفانه آن گونه که خواستیم نبوده، مسئولین ادارات اگر هم وارد قضیه شدند در حد نوشتن پلاکارد ، اون هم در سال های اول بوده که تکرار هم نشده.و سال اولی که از طرف فرمانداری بهشون تکلیف شده بود، بعضی ادارت چون هوا گرم بود، چادر کوچک و بشکه ی کوچکی شربت در مسیر کاروان قرار داده بودند. که اصلا کافی نبود.

ولی واقعا ادارات باید تمام توانشان رو برای این مراسم بگذارند، مگر ما چه کمتر از عراق داریم، که با این اوضاع جنگ و خون ریزی که دارند ، می بینبد در اربعین چیکار می کنند و تمام سرمایه شون رو خرج زائرین امام حسین می کنند. باید از این حرکت عظیم حسینی درس بگیریم. و مردم شیعه ی عراق دارند از جان مایه می گزارند، و ماهم باید از خودمان ، خانواده مان و کارهایمان برای امام حسین(ع) بزنیم و مسئولین هم از این امر مستثنا نیستند.


آقای خیری اداره اوقاف در برابر این برنامه عظیم چه عملکردی داره؟


خیری: ببینید اگر بگوییم اداره اوقاف شرکت نمی کنه، چرا  شرکت می کنه! ولی اون رسالتی که بر دوش اداره اوقاف هست رو انجام نمی ده، اون کاری که باید انجام بده رو انجام نمیده!

اوقاف فکر می کند ما از جریان کار، کم و بیش کار خبر نداریم، از هزینه ها و در آمدها  بی اطلاعیم. اینجوری نیست ما میدوینم در سال  آستانه متبرکه ی حضرت محمد بن جعفر طیار(ع) چقدر در آمد دارد. می دونیم در چه فازی باید هزینه شود. طبق دستور العمل اوقاف کل کشور  از در آمد بقاع باید سی درصد صرف هزینه های فرهنگی ، سی درصد صرف هزینه های عمرانی، سی درصد صرف هزینه های مدیریتی و خدماتی و ده درصد به صورت متفرقه در جاهایی که نیاز هست هزینه شود. و اگر در نظر بگیریم در سال 92 چیزی بالغ بر 150 میلیون تومان باید کار فرهنگی داخل آستانه انجام می داد. فقط برای سال 92 ،فقط 2 میلیون تومان برای اربعین حسینی هزینه کرده که اون هم به زور بعد از چند ماه یعنی 4 دی ماه سال گذشته اربعین بوده یک روز قبل از عید فطر امسال پرداخت شده.

ما برنامه های عظیم فرهنگی داخل آستانه داریم، مراسم احیای شب های قدر که به روایتی در شب 19 رمضان امیرالمومنین مهمان خانه ی ام کلثوم و محمد بن جعفر طیار بوده است. ما باید در این مکان پذیرای مهمان هایی باشیم که از سراسر شهرستان به اینجا تشریف می آورند. ولی هیچ هزینه ای پرداخت نمی شود... ایام فاطمیه همچنین که اصلا در دستور العمل اوقاف کشور یاس نبوی آمده  با ریز هزینه ها ولی هیچ.. ایام محرم و صفر هم همینطور..

امسال برای اربعین ما به اون ها تکلیف کردیم، که هزینه ی کار های فرهنگی داخل آستانه که چیزی بالغ بر 8 میلیون تومان برآورد شده رو باید تقبل کنند. اگر تقبل کردند انجام می دهیم . اگر تقبل نکردند انجام نمی دهیم. ما که نمی تونیم به زور دست کنیم داخل جیب مردم برای کار فرهنگی..

نیرو ، برنامه ، ابزار ، اجرا و امکانات از ما صورت میگیره. ولی متاسفانه هزینه ای پرداخت نمیشه..!!


از این مسائل که عبور کنیم، آقای خیری برنامه های فرهنگی امسال ستاد چگونه هست؟


خیری: در فعالیت های فرهنگی ، خودتان خوب که قطعا جز نیروهای فرهنگی ستاد اربعین حسینی هستید، که جا داره همین جا از تلاش ها و زحمت های همه ی عزیزان در این 14 سال تشکر کرد.و انشاالله توفیق باشد در سال های آینده هم در مراسمات آقا ابا عبدالله الحسین(ع) کارهای فرهنگی بیشتری انجام دهیم.

کارهای فرهنگی امسال، تکیه فرهنگی با پخش مسابقه ی حرم تا حرم رو داریم، ایستگاه رایانه  رو برای پخش بلوتوث های مذهبی داریم، ایستگاه محفل انس با قرآن کریم و پاسخ به سوالات شرعی ویژه خواهران و برادران رو خواهیم داشت. ایستگاه کودک رو برای کودکان و خردسالان عزیز داریم که همراه والدینشان برای ترسیم صحنه ای از کربلا به این ایستگاه مراجعه نمایند.


محمد بن جعفر طیار(ع)


آقای خیری در آخر خاطره ای از اربعین برامون تعریف کنید؟


خیری: در این سالها خاطرات بسیار شیرین و تلخی داریم . ولی خاطره ای که هیچوقت فراموشمون نمیشه این بود که:

سال 88  که برای تامین  شترهای کاروان به روستای انکوش سر مرز عراق رفته بودیم.این شتربان(آقای سعدی) که قرار بود ، شترهاشو بیاریم، یک محوطه ای داشت که دیوار کشی شده بود، باید شترها  به اون محوطه  می رفتند که از اون جا با جرثقیل بارگیری کنیم.

آقای علم چی که مسئول ساربان کاروان هست، به آقای سعدی گفت که این شتر بزرگه رو امسال ما نمی بریم چون پیر هست و نمی تونه تو کاروان حرکت کنه، از کاروان  جا می مونه و حرکت کاروان کند میشه ، و ما دیر به آستانه محمد بن جعفر میرسیم.

آقای سعدی گفتند: خوب نبرید ، یکی دیگه از شتر ها رو بجاش ببرید. وقتی شترها وارد اون چهار دیواری شدند.

بیان اون اتفاقی که اون روز اتفاق افتاد و چه گذشت خیلی سخته..

شترها وارد چهار دیواری شدند، شتری که دیگه قرار بود همراه کاروان نیاد، رفت در ورودی همون چهار دیورای خوابید، و هر کاری کردیم این بلند بشه ، جرثقیل بره  شتر ها رو بار کنه نتونستیم. بیشتر از دو ساعت  تلاش کردیم،  نتوستیم این شتر رو بلند کنیم، هر کاری که کردیم این شتر بلند نشد.

دیگه هوا داشت تاریک می شد، یکی از بچه ها که دیگه داشت گریه می کرد ، رفت در گوش شتر، به شتر گفت: تو رو به جان امام حسین شب شد، دیگه بلند شو دیر شده. دیگه ما نمیتونیم بمونیم...

شتر خود به خود بلندشد  رفت سمت بیابان.. دیگه همه داشتن گریه می کردند، اصلا حال و هوای عجیبی بود، همه شتر رو می بوسیدند، شال انداختن گردن شتر ..

اتفاقا اولین شتری که بار کردیم همون شتر بود، و الان از همون سال هر سال این شتر اولین شتری هست که همراه کاروان میاد. و همیشه شال سبزی روی کوهان این شتر انداخته میشه. و هیچ باری روی اون قرار نداره..

و این شتر نمادی از اربعین است. و این خاطره ای هست که هیچوقت فراموش نمیشه!



با تشکر ار آقای خیر ی که قبول زحمت کردند و با ما در این گفتگوی صمیمی شرکت کردند.

 

تدوین: علی خورشیدی - دانیال حاتمی - مجتبی زمانی


واحد رسانه ای کانون فرهنگی هنری طیار مسجد جامع

شهرک محمد بن جعفر طیار(ع)

آغاز به کار ستاد اربعین حسینی..

به گزارش واحد رسانه ای کانون فرهنگی هنری طیار مسجد جامع، در شب پنجشنبه مراسم افتتاحیه ستاد اربعین حسینی شهرک محمد بن جعفر طیار با حضور خادمان اربعین حسینی در حسینیه حضرت ابالفضل العباس برگزار شد . در این مراسم که ابتدا با قرائت قرآن توسط قاری ممتاز منطقه آقای محمد حسینی آغاز شد. و بعد با نجوای زیارت عاشورا توسط مداح اهل بیت کربلایی حسن عسکری ادامه یافت. بعد از زیارت عاشورا حاج علیرضا خورشیدی به عنوان مسئول فرهنگی ستاد اربعین حسینی به ایراد سخنان خود پرداختند ، و بعد از ایشان آقای نورعلی خیری به عنوان مسئول ستاد اربعین حسینی شهرک محمد بن جعفر طیار در سخنان خود به بحث مهم فرهنگی در روز اربعین اشاره کردند ، و گفتند که امسال قرار است که تعزیه ی خرابه های شام در مسیر برگزار نشود و همچنین ایشان در پایان گزارشی از وضع مالی ستاد نیز ارائه دادند.
محمد بن جعفر طیار(ع)