مسجد جامع شهرک محمّد بن جعفر طیّار(ع)

کانون فرهنگی هنری طیّار

مسجد جامع شهرک محمّد بن جعفر طیّار(ع)

کانون فرهنگی هنری طیّار

آرامش بهاری-آستانه محمد بن جعفر طیار(ع)

به گزارش واحد رسانه ای کانون فرهنگی هنری طیار، به مناسبت ایام نوروز ،واحد فرهنگی آستانه محمد بن جعفر طیار(ع) اقدام به برگزاری غرفه های فرهنگی در محیط آستانه نموده است.غرفه پرسش و پاسخ و مشاوره به مسائل ازدواج جوانان و مشکلات نوجوانان می پردازد.

همچنین غرفه ی کودکان  به برگزاری مسابقات نقاشی و مسابقات حفظ قرآن و همچنین با اجرای مسابقات مختلف فرهنگی می پردازد. همچنین مسابقات جوانان بعد از نماز عصر در صحن آستانه محمد بن جعفر طیار(ع) برگزار می گردد.

محمد بن جعفر طیار(ع)-آرامش بهاری


محمد بن جعفر طیار(ع)-آرامش بهاری


محمد بن جعفر طیار(ع)-آرامش بهاری


محمد بن جعفر طیار(ع)-آرامش بهاری


محمد بن جعفر طیار(ع)-آرامش بهاری


محمد بن جعفر طیار(ع)-آرامش بهاری


محمد بن جعفر طیار(ع)-آرامش بهاری


محمد بن جعفر طیار(ع)-آرامش بهاری

هیئت فاطمی-شهرک محمد بن جعفر طیار(ع)

به گزارش واحد رسانه ای کانون فرهنگی هنری طیار مسجد جامع، در شام غریبان حضرت فاطمه(س) ،هیئت شهرک محمد بن جعفر طیار(ع) از مسجد جامع به سمت آستانه متبرکه حضرت محمد بن جعفر طیار(ع) حرکت نمود.


محمد بن جعفر طیار(ع)-فاطمیه


محمد بن جعفر طیار(ع)-فاطمیه


محمد بن جعفر طیار(ع)-فاطمیه


محمد بن جعفر طیار(ع)-فاطمیه

سوگواره یاس نبوی +تصاویر

به گزارش کانون فرهنگی هنری طیار مسجد جامع، در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) مراسم سوگواره یاس نبوی در آستانه متبرکه محمد بن جعفر طیار برگزار گردید.

این مراسم با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قاضی دزفولی امام جمعه محترم شهرستان دزفول و مداحی کربلایی رحیم زارع برگزار گردید. همچنین نماز ظهر و عصر روز 4 فروردین به امامت امام جمعه دزفول در صحن آستانه متبرکه محمد بن جعفر طیار(ع) اقامه شد.و در پایان از عزداران و زائرین آستانه پذیرایی نهار صورت پذیرفت.


محمد بن جعفر طیار(ع)-یاس نبوی


محمد بن جعفر طیار(ع)-یاس نبوی


محمد بن جعفر طیار(ع)-یاس نبوی


محمد بن جعفر طیار(ع)-یاس نبوی


محمد بن جعفر طیار(ع)-یاس نبوی


محمد بن جعفر طیار(ع)-یاس نبوی


محمد بن جعفر طیار(ع)-یاس نبوی


محمد بن جعفر طیار(ع)-یاس نبوی


محمد بن جعفر طیار(ع)-یاس نبوی


صله رحم/نوروز


ارتباط خانوادگی

قال الصادق غلیه السلام: «.. صِلُوا ارْحامَکُمْ وَ بِرُّوا بِاخْوانِکُمْ وَ لَوْ بِحُسْنِ السَّلامِ وَرَدّ الْجَوابِ»

امام ششم می‌فرمایند: پیوند خویشاوندى را محکم و به برادرانتان نیکى کنید گر چه با سلام نیکو و پاسخ سلام دادن باشد1.

بدون تردید تحکیم عواطف و احساسات طبیعی در بین افراد فامیل که با یک احساس خاص با هم مرتبطند و یکدیگر را دوست دارند، از نعمت‏‌هاى ارزشمند الهى است که در درون همه انسان­‌ها تعبیه شده است، و از راه صله رحم بر تحکیم و گسترش آن در بین انسان­‌ها تأکید شده است و آن کسى که به این عمل خداپسندانه اقدام مى‌‏کند، احساسات و عواطف فامیل را نسبت به خود جذب مى‏‌کند2.

پیوند­های خویشاوندی و صله رحم از سوی بزرگان دین و پیامبر عظیم الشان اسلام نیز به کرات توصیه شده و رسول بزرگوار اسلام صلى الله علیه و آله فرمودند: شش چیز است که اگر کسى به یکى از آن‌ها عمل کند، در روز قیامت از او حمایت مى‌‏کند تا وارد بهشتش سازد و یکى از آن‌ها صله رحم است3. این تحکیم پیوند­های خانوادگى آثار و برکات بی­‌شمارى در زندگی مؤمنان در پى دارد که مهم‏ترین آن‌ها­ پاکیزه شدن اعمال و صحیح شدن رفتار انسان و فراوانى ثروت است­. با این که در ظاهر، صله رحم، با رفت و آمد و هزینه شدن بخشى از درآمد انسان همراه است ولى پیشوایان معصوم تأکید کرده‏‌اند که چنین هزینه‌هایی سبب برکت زندگى و فراوانى درآمدها مى‏‌گردد4.

می­‌دانیم نهایت آرزوى هر مؤمن، سعادت در دنیا و قرب الهی است و یکی از راه‌های تحقق چنین آرزویى با تحکیم عواطف و احساسات در پیوندهای خانوادگى میسّر مى‏‌گردد5.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) بحارالانوار، جلد 74، ص 131

2) اصول اخلاقی، جمعی از نویسندگان، جلد 1، ص 326

3) بحار الانوار، جلد 68، ص 378

4) بحارالانوار، جلد 74، ص 100

5) اصول اخلاقی، جمعی از نویسندگان، جلد 1، ص 175

عید نوروز را چگونه معنا می‌کنیم؟

عید به زمانی اطلاق می‌شود که انسان در آن شاد باشد. این شادی می‌تواند انواع و اقسام داشته باشد. گاهی عید به دلیل شادی شُکر برای توفیق عبادت است مانند عید فطر. گاهی عید به دلیل امر ولایت و اتمام نعمت دین و اعلام وصایت است مانند عید غدیر. گاهی عید مانند روایتی است که امیرالمومنین(ع) فرموده اند: «کُلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِید؛ هر روزی که معصیت خدا نشود عید است»(نهج البلاغه/حکمت428) بر این اساس عید مصادیق متنوعی دارد و هر عیدی متناسب با موقعیتی که دارد معنا می‌شود.

عید نوروز را چگونه معنا می‌کنیم؟ شاید علت عید گرفتن نوروز آغاز فصل بهار و شکوفایی طبیعت باشد که معنای شُکر و جای شادی دارد. بر این اساس جنس عید نوروز یک رفتار شاکرانه و معنوی خواهد داشت و به همین دلیل با عزای اهل بیت(ع) منافاتی ندارد. مانند آنجا که فردی در روز شهادت یکی از معصومین(ع) معصیت نکند و آن‌روز از جهتی عید او خواهد شد و این منافاتی با وجود غم مصیبت اهل بیت(ع) ندارد. تنها محدودیت‌هایی در برخی رفتارها که تظاهرات شادی است ایجاد خواهد کرد. اینکه انسان در برخورد با مصیبت‌دیدگان نباید اظهار شادی کند، یک دستور دینی و یک امر شایسته انسانی است.

حالا با تقارن «عید شُکر طبیعت» با «ایام سوگ فاطمیه» مواجهیم؛ این نوع عید ذاتاً با سوگ فاطمیه منافات ندارد و تنها باید برخی تظاهرات شادی را محدود کرد. چه اشکالی دارد انسان قلباً شاکر باشد و از طرف دیگر در سوگ فاطمیه غمیگین باشد. مثل تمام کسانی که موفق به شرکت در یک مجلس سوگواری می‌شوند و عمیقاً برای اهل بیت(ع) گریه می‌کنند، از این ارتباط قلبی خود و عنایت اهل بیت(ع) به خود واقعاً شاد می‌شوند. این شادی اگر عُجب نیاورد، غفلت بار نیست و سرمایه شکر است. البته برخی از رفتارها و رسم‌های ما در ایام نوروز مانند صلۀ رحم اساساً منافاتی با سوگواری ندارد. زیباترین صحنه‌های نوروز امسال حضور عزاداران در محافل فاطمیه است و اشکی که بر لبخند عید ترجیح پیدا می‌کند.


یادداشت استاد پناهیان برای سال نو 1394

علیرضا پناهیان

29/12/93